Wybór koła rowerowego: felgi i piasty

Trwałość roweru to przede wszystkim kwestia jakości ramy (rama i widelec) oraz widelca (para kół). Podczas gdy większość dzisiejszych ram jest wykonana w podobnej technologii i trudno je odkształcić w codziennym użytkowaniu, często cierpi na tym wytrzymałość kół. Jest to dobry przykład tego, jak można sprawić, by koła do roweru, które można kupić tutaj,działały niezawodnie.

Obręcz rowerowa 

koło do roweru

Obręcz rowerowa jest podstawowym czynnikiem decydującym o sztywności i trwałości koła do roweru. Najtańsze obręcze są jednościenne – nie ważą tak dużo, ale są bardziej podatne na odkształcenia pod obciążeniem i są przeznaczone głównie do jazdy rekreacyjnej. Wyjątkiem są niektóre fetbike’i lub obręcze o małej średnicy do rowerów typu trick – jednościenna konstrukcja jest rekompensowana grubością ścianek. Głównym materiałem jest aluminium, rzadziej spotyka się modele stalowe.

Piasty rowerowe

Piasty rowerowe dzielą się na dwie szerokie grupy ze względu na rodzaj zastosowanych łożysk – luzem i nabojowe. Trudno powiedzieć, który z nich jest najlepszy – jest wielu zwolenników obu. Łożyska luzem są łatwiejsze w utrzymaniu, zapewniają lepszą toczność, są lżejsze i łatwiej znoszą obciążenia boczne. Na przykład, Shimano produkuje piasty na łożyskach masowych nawet w segmencie profesjonalnym. Łożyska przemysłowe są bezpretensjonalne, wymagają mniej uwagi, ale są bezobsługowe – jeśli się zepsują, są ponownie tłoczone do nowych. Wybór rodzaju łożyska zależy zatem od miejsca i sposobu użytkowania roweru.